EN STÆRK BÆREDYGTIGHEDSPROFIL

Nye medarbejdere
tiltrækkes af en stærk
bæredygtighedsprofil

Flere undersøgelser viser, at især yngre generationer som Millennials og Generation Z lægger stor vægt på bæredygtighed og virksomheders sociale ansvar, når de vælger arbejdsplads.

En stærk bæredygtighedsprofil kan være en vigtig faktor for at tiltrække og fastholde talent, da mange medarbejdere ønsker at arbejde for en virksomhed, der deler deres værdier og tager ansvar for miljøet og samfundet.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Deloitte Millennial (“Survey 2023”)  angiver mange unge arbejdstagere, at de ønsker at arbejde for virksomheder, der har en positiv indvirkning på samfundet og miljøet.

En stærk bæredygtighedsprofil bidrager derudover også til virksomhedens omdømme og differentiering på markedet, hvilket kan gøre den mere attraktiv både for potentielle medarbejdere og kunder. Samtidig kan virksomheder med fokus på bæredygtighed ofte tilbyde innovative og fremadskuende arbejdsmiljøer, hvilket også kan være tiltrækkende for talentfulde individer.

En stærk bæredygtighedsprofil er med andre ord ikke kun en fordel for virksomheder i forhold til at tiltrække kunder, men også i at tiltrække og fastholde talentfulde medarbejdere.

 

Hvad er en stærk bæredygtighedsprofil?

 

En stærk bæredygtighedsprofil indebære en helhedsorienteret tilgang og tager højde for både miljømæssige, sociale og økonomiske faktorer og stræber efter at balancere disse tre dimensioner i beslutningsprocesser.

Fokus på bæredygtighed kræver en langsigtet strategi, der overvejer konsekvenserne af nuværende handlinger for fremtidige generationer. Det betyder ligeledes at bæredygtighed skal være en integreret del af forretningsstrategien, ikke blot en tilføjelse, og at bæredygtighedsmål skal prioriteres på samme niveau som økonomiske mål.

Åbenhed og gennemsigtighed er et af nøgleområderne i bæredygtighed og ESG. En stærk bæredygtighedsprofil kræver, at virksomheden er åben omkring sine mål, præstationer og udfordringer. Dette indebærer regelmæssig rapportering og kommunikation med interessenter om bæredygtighedsinitiativer.

Samtidig er det vigtigt at virksomheden arbejder aktivt på at finde nye og innovative løsninger, der kan reducere deres miljømæssige fodaftryk, forbedre sociale forhold og skabe økonomisk værdi.

En stærk bæredygtighedsprofil tager højde for alle aspekter af værdikæden, fra råmaterialer til slutprodukt og endda til bortskaffelse eller genbrug. Virksomheden engagerer sig med sine interessenter – herunder kunder, leverandører, ansatte og det bredere samfund – for at sikre, at bæredygtighedsindsatsen er relevant, effektiv og velafbalanceret.

Bæredygtighed er en dynamisk proces. En stærk profil er karakteriseret ved en vedvarende indsats for at forbedre og tilpasse sig nye udfordringer og muligheder.

Er I allerede kommet i gang med at skabe en stærk bæredygtighedsprofil som både kan tiltrække samt fastholde talentfulde medarbejdere såvel som kunder?

Ellers giver vi dig nedenfor 5 “begynder steps” for at komme i gang eller videre med at styrke jeres profil. 

PS. Husk at kommunikere jeres tiltag, da dette er en god introduktion til jeres bæredygtighedsrejse step-by-step.

Energibesparelser på kontoret

  • Tiltag: Reducer energiforbruget ved at installere LED-lys, bruge tidsstyringssystemer til belysning og opvarmning, og opfordre medarbejderne til at slukke for computere og andre elektroniske enheder, når de ikke er i brug.
  • Fordel: Mindre energiforbrug reducerer omkostningerne og mindsker CO₂-udledningen
 

Affaldssortering og genbrug

  • Tiltag: Implementer et system til affaldssortering på kontoret, så papir, plastik, metal og organisk affald sorteres korrekt. Indfør genanvendelse af papir og brug genbrugsprodukter, hvor det er muligt.
  • Fordel: Reducerer mængden af affald, der sendes til lossepladser, og fremmer en cirkulær økonomi.

3 Reduktion af papirforbrug

  • Tiltag: Skift til digitale dokumenter og kommunikér elektronisk, hvor det er muligt. Print kun nødvendige dokumenter, og brug begge sider af papiret.
  • Fordel: Mindsker miljøpåvirkningen ved at reducere papirforbruget og dermed afskovningen.

4 Fremme af grøn transport

  • Tiltag: Opfordr medarbejdere til at bruge offentlig transport, cykle eller samkøre til arbejde. Tilbyd incitamenter såsom cykelgodtgørelse eller månedskort til offentlig transport.
  • Fordel: Reducerer CO₂-udledningen fra transport og fremmer en sundere livsstil for medarbejderne.

.

5 Bæredygtige indkøb

  • Tiltag: Prioritér leverandører, der har bæredygtigheds- eller miljøcertificeringer, og vælg produkter med minimal emballage eller lavet af genanvendte materialer.
  • Fordel: Støtter bæredygtige virksomheder og reducerer den samlede miljøpåvirkning af virksomhedens drift.

6 Uddannelse og bevidstgørelse af medarbejdere

  • Tiltag: Hold workshops eller informationsmøder om bæredygtighed for at øge medarbejdernes viden og engagement. Opret en intern kommunikationskanal for bæredygtighedstips og idéer.
  • Fordel: Øger medarbejdernes engagement i bæredygtighedsindsatsen, hvilket kan føre til nye ideer og bedre implementering af tiltag.

Har du brug for hjælp, rådgivning, inspiration eller sparring om hvordan i nemmest og bedst kommer i gang? Vi sidder klar til at hjælpe.